EXPOSURE – Dansk modefotografi i glimt 

Sted: ØKSNEHALLEN

Udstillingsperiode:  23. juni – 31. august


Åbningstid: Man-søndag kl. 10.00-18.00
Entré: (børn under 12 år gratis)
Web: http://www.dgi-byen.dk/oeksnehallen/exposure/

DGI-byen åbner atter dørene til Øksnehallen med en stor fotoudstilling, der perspektiverer populærkulturelle strømningers kunstneriske og samfundsmæssige betydning. I år med fokus på modefotografiet, der med sin kombination af æstetik, identitet og forbrug altid er en trendsættende del af samtidens visuelle kultur.

EXPOSURE – Dansk modefotografi i glimt er ikke en udstilling om mode - men en udstilling om, hvordan moden formidles fotografisk, hvordan samtiden afspejles i modefotografiet og hvordan modefotografiet er uløseligt forbundet med modemagasinet. Modefotografiets fornemste opgave er at indfange tidens stemninger og tendenser og at udfordre de visuelle traditioner med sin aktualitet. Det gjorde modefotograf og visionær Gunnar Larsen allerede i 1960-80erne med sine arkitektoniske og kunstneriske modefotografier. Det har magasinet Eurowoman gjort i 20 år, DANSK Magazine ligeså i 15 år. Som sidstnævntes kreative bagmænd, Uffe Buchard og Kim Grenaa, siger: ”Man må hele tiden udvikle sig, hvis man vil have en platform, der kan rumme modefotografiet. Ellers er det lidt det samme som en kunstner, der bare maler det samme motiv om og om igen”. I modefotografiet er vores samfunds historie iboende: i 2000 havde Eurowoman et Dolce & Gabbana-sæt på forsiden til 285.000 kr. – en tid, hvor forbrugsfesten peakede. Blot fem år senere var det tydeligt at se, i danske såvel som internationale magasiners modeserier, at den globale økonomiske krise havde sat dybe spor.

Med en udstilling, der viser tider, traditioner og stemninger, undersøger vi, hvad modefotografiet er - og kan. Det er nemlig meget mere end hvide studier og vindmaskiner. Det beviser Lasse Bak Mejlvang og Louise Damgaard, der på hver deres måde portrætterer moden inderst inde: de bevæger sig nemlig backstage til de største modeshow i verden og fanger en autenticitet og skønhed, som ikke findes i opstillede billeder.