Velkommen nye SDF-medlemmer!

Nye medlemmer

(Nye medl. seneste 2 md.)

 

Bliv Medlem af SDF Allerede i Dag 

Læs mere om hvordan du melder dig ind...

 


 

Formandens Ord

Velkommen til Selskabet for Dansk Fotografi's nye hjemmeside...

Vi er endelig i luften!

Velkommen til Selskabet for Dansk Fotografi's nye hjemmeside...

Selskabet for Dansk Fotografi's site skal være med til at gøre Selskabet for Dansk Fotografi til knudepunktet for dansk fotografi. Et site, der er for alle, hvadenten du er digital eller analog.

Læs mereLæs mere

 


 


 


 


 

 

Bookmark and Share

Med Andreas Ellemand og Panasonic GF1 på gaden

Back to basic...

 


Af Andreas Ellemand


 

Jeg er ikke udstyrs-freak - vel snarere tværtimod, da jeg altid har haft den indstilling, at holde tingene så enkle og simple som muligt. Det hænger nok i nogen grad sammen med, at jeg oftest fotograferer på gader og stræder, på banegårde, perroner og i f.eks. diverse tog. Her hygger jeg mig med at skyde "street-photos" - eller som jeg ynder at kalde det; hverdagsbilleder på gadeplan. Til sådanne billeder skal udstyret være småt, diskret, hurtigt og så lydløst som muligt.


Hvis nogen for et halvt år siden havde sagt, at jeg nu ville sidde her og skrive en artikel, som omhandlede nyt udstyr, ville jeg have sagt, at vedkommende ikke var rigtig klog.

Hvorfor sidder jeg så her og skriver en sådan artikel? Det skyldes lanceringen af et helt nyt koncept indenfor digital fotografering - det vender jeg lige tilbage til, men først lidt om baggrunden for denne artikel.


Jeg er i besiddelse af et større DSLR-system, som bruges til bestilte opgaver, hvor anvendelse af forskellige objektiver og store flash ofte er nødvendigt.

Jeg anvendte tidligere dette udstyr til mine gadebilleder - så blev batteripakken taget af og huset blev monteret med et objektiv med fast brændvidde - altså så let, småt og diskret som muligt.

Det var imidlertid altid for stort for mig - og det er ikke særlig diskret, hvis man er tæt på folk.


Så kastede jeg mig over kompaktkameraerne, hvor det længe har været svært at finde noget, der passede mine behov angående størrelse, vægt og hastighed - OG samtidig gav en rimelig billedkvalitet. Dette selvfølgelig grundet sensorstørrelsen i disse små kameraer.

Min vej er gået over Ricoh GRD (dejligt småt og med en rimelig billedkvalitet til sort/hvide billeder direkte fra Jpeg. Raw var ikke en mulighed, da lagringstiden var mange sekunder.

Dette blev afløst af Ricoh GRD II, der kunne optage Raw i et mere passende tempo. Dette kunne give en rimelig billedkvalitet med en passende efterbehandling, men kom selvfølgelig aldrig på højde med et DSLR.

Så skulle Panasonic Lumix LX3 også lige prøves grundet Leicaobjektiv med dejlig vidvinkel og god lysstyrke.

Disse kameraer har givet mig mange gode billeder igennem mange år. Når man kender disses styrker og svagheder, er det faktisk udmærkede kameraer, som jeg har været glad for at bruge.

Og alligevel har der ofte lige manglet lidt - især når nogle billederne fra disse kompakter skulle bruges til f.eks. udstillingsbrug i rimelig store størrelser. Så skal der virkelig arbejdes med filen for at få et tilfredsstillende resultat.

 

 Panasonic GF1

Panasonic GF1 med 20mm f1.7. www.panasonic.dk


Nu kommer vi til grunden for denne artikels tilblivelse; jeg opdagede det nye koncept - micro four-third kameraet.

Det hele begyndte - for mig - med lanceringen af Olympus EP-1 (også kaldet PEN) og Panasonic GF-1.

Det måtte lige studeres. Et helt nyt standardiseret koncept med kamerahuse meget mindre end et DSLR og kun lidt større end de kompaktkameraer, som jeg brugte. Dertil udskiftelige objektiver og mulighed for montering af en søger (dog kun for Panasonics vedkommende - selv om Olympus nu har lanceret EP-2, hvor der også kan monteres søger).

Jeg måtte bare vide mere - ikke så meget grundet interesse for nyt udstyr, men fordi jeg så en mulighed for et værktøj, som kunne passe til mine krav og behov.


Det hele er endt med, at der nu står et Panasonic GF-1 ved siden af mig. Det er monteret med et fast 20 mm (omregnet 40 mm) objektiv med f:1,7. Huset er monteret med søger - denne er elektronisk og slet ikke på højde med f.eks. søgeren i Leicas målsøgerkameraer.

Som erfaren fotograf bruger jeg dog kun søgeren til at fastlægge focus og bestemme billedrammen - og til det brug er den udmærket. Samtidig har jeg nu den fordel (til forskel fra mange kompaktkameraer) at jeg kan fravælge at bruge skærmen, når jeg fotograferer.


Jeg overvejede faktisk meget alvorligt at anskaffe et Leica M6 med 35 mm objektiv til mine gadebilleder, da jeg vidste, at dette kunne opfylde mine behov vedrørende størrelse og hastighed - OG billedkvalitet. Dette ville selvfølgelig betyde, at jeg igen skulle til at bruge film med efterfølgende fremkaldelse o.s.v. - det "orkede" jeg simpelthen ikke.


Og hvad er det så jeg har fået?

Jeg kalder det mit "digitale fattigmands-Leica".

Hus i næsten samme størrelse og vægt som et Leica. Objektivet er så tæt på en 35 mm, som man kan komme. Hastigheden ligger på samme niveau som et mindre DSLR. Billedkvaliteten er på samme niveau som på et mindre DSLR (sensoren er samme størrelse, som i Olympus DSLR-kameraer). Søgeren virker udmærket og giver mig mulighed for at tage kameraet til øjet, når jeg fotograferer - og ikke stå med kameraet i strakt arm foran mig.


En af de ting, der tiltaler med med dette nye system er også, at det er standardiseret, så jeg - hvis jeg får lyst til flere og andre objektiver - kan vælge fra andre producenter der laver micro four-third produkter, hvilket nødvendigvis kun kan øge fleksibilitetet.

Der fås allerede mange forskellige objektiver - de fleste er dog zoom-objektiver, men flere primes er allerede på vej - og flere kommer nok til.

Dertil kommer, at man via en adapter kan bruge ældre manuelle objektiver - så har man hang til f.eks. Leicas lækre M-objektiver, er det også en mulighed.


Man kan - som jeg har - undre sig over, hvorfor der først nu kommer en "udviking" omkring digitale kameraer. Hidtil har man sat digitale sensorer ind i kompaktkameraer og spejlreflekskameraer uden at have forandret noget som helst vedrørende størrelse og vægt i forhold til "gamle dages" filmkameraer.

Utroligt at der skulle gå så mange år, inden nogen fandt på at bruge de digitale muligheder til at skabe noget nyt - i dette tilfælde et digitalt "målsøgerkamera" - (jeg er selvfølgelig vidende om, at Leica har lavet både M8 og M9 efter dette koncept, men disse er meget dyre og er f.eks. uden autofocus-mulighed).

 

 © Andreas Ellemand


Alt i alt finder jeg, at min nye investering er et dejligt værktøj, som tilfredsstiller mine behov. Simpelt, let, rigtig størrelse og hastighed - OG en fremragende billedkvalitet.

Skal jeg sammenligne med noget, bringer det minder frem om min fotografiske opstart. Et simpelt hus med et enkelt objektiv - og så lade benene og kreativiteten klare resten;-)

 

25638.jpg 


Samtidig har jeg fået en anden "fordel". Jeg bruger Photoshop CS3 og denne understøtter ikke GF-1'erens Raw-format - og kan ikke opdateres til dette. Der medfølger selvfølgelig konverteringsprogram, når man køber kameraet, men jeg har endnu ikke brugt det.

For at komme i gang satte jeg derfor kameraet til at optage Raw + Jpeg (så kan jeg altid senere lege med Raw-filerne, hvis jeg får lyst). Da kameraet primært bruges til mine sort/hvide gadebilleder, blev det indstillet til funktionen "dynamisk sort/hvid" og efter en god portion test-skud, havde jeg fået justeret indstillingerne, så de kom så tæt på det færdige resultat, som jeg ønskede mig.

Den nævnte "fordel" består derfor i, at jeg nu har nogle lækre sort/hvide Jpeg-filer, hvor jeg kun behøver meget lidt efterbehandling i Photoshop.

Derved opnår jeg, at bruge mindre tid ved computeren - og mere tid på gaderne, hvor billederne bliver til.

Jeg indrømmer gerne, at jeg i mange år kun har skudt i Raw, da jeg ønskede at få det bedste ud af alle mine skud. Jeg indrømmer også gerne, at jeg ville have forsvoret, at jeg ville kunne finde på at "gå tilbage" til Jpeg.

Jeg har allerede nu taget mange billeder med mit nye vidunder - og det er altid ved min side, uanset hvor jeg befinder mig.

Resultaterne forbavser mig stadig. Jeg har lige lavet 40 x 60 cm forstørrelser fra filer fra dette kamera. Selv om jeg har været helt oppe på ISO 800 - og billederne "kun" er optaget i Jpeg, hænger der nu meget flotte sort/hvide forstørrelser på min væg.

 

Er der så en konklusion på hele denne smøre?

Ja, jeg føler, at jeg er "back to basic..." - og jeg er glad for det!

 

 

 


Flere artikler

 

 

 

 

Kommentarer til artiklen

 

Forrige  (viser kommentar 1-10 af 15)   Næste

 

Peter Wolff - Webmaster

22. dec 2009, 13:35:56



Næstved Fotoklub

Artikelkommentarer: 135

Lidt om formater og fotografiske "stillinger" gennem tiden: www.sdf.dk/article.php?id=478

Andreas Ellemand

19. dec 2009, 12:54:01



Personligt medlem

Artikelkommentarer: 16

Sikke noget sludder, jeg har skrevet.
Den beskrevne focus-måde er selvfølgelig, når man anvender manuel focus. Beklager fejlen.

Andreas Ellemand

19. dec 2009, 12:48:58



Personligt medlem

Artikelkommentarer: 16

Hej Peter og Søren.
Peter - nej, jeg tror ikke, at kameraet holder i 40 år, men jeg er heller ikke tilhænger af skift-når-der-kommer-nyt princippet. Jeg forventer således at få mange gode år med GF-1'eren. Kan da lige nævne, at jeg har et gammelt Canon 20D, som ikke fejler noget - og derfor ikke er blevet skiftet ud - det kan det blive, hvis det går i stykker;-))
Manuel focus har jeg kun prøvet for at - ja, prøve det;-)
Jeg købte netop GF-1 frem for Olympus grundet autofocushastigheden, da den er vigtig for mig.
Med 20 mm'eren monteret virker autofocus således; når man drejer på afstandsringen på objektivet, skifter skærmet/søgeren til forstørrelse, så man kan indstille afstanden helt præcist - så snart man rører udløserknappen skifter skærmen/søgeren tilbage til fuldt udsnit. Virket i praksis faktisk bedre, end det lyder.
Søren - du har ret i dine betragtninger vedr. udviklingen og den hurtige fornyelse indenfor området. Det betyder heldigvis ikke, at man SKAL skifte, når en ny model kommer på gaden;-))

Med venlig hilsen
Andreas.

Søren Thomassen

16. dec 2009, 10:30:30



Personligt medlem

Artikelkommentarer: 88

Jeg har kun lige tid til et kort synspunkt. Peter, du spørger om de her kameraer også kan bruges om 40 år, og her må svaret være et stort rungende NEJ. Andreas' superkamera, Olympys Pen1, Powershot g -et-eller-andet ogsp videre er "døde få år efter de er kommet på markedet. Når vi taler digitalt er det min erfaring og faste overbesvisning, at der sker det samme som indenfor mobiltelefoner og computere. Udviklingen går så hurtigt, at der skal skiftes ud meget hyppigere.. Chips og sensorer bliver bedre, mere lystærke osv. Det er i øvrigt påfaldende, at det først er her i 2009 at de små digitalkameraer er begyndt at kunne bruge objektiver af betydelig kvalitet.

Leica M6 holder "for evigt" under forudsætning af at man acceptere at det er et filmkamera med alt det besvær som det medfører.

... og så tilbage til arbejdet

Peter Wolff - Webmaster

15. dec 2009, 21:10:15



Næstved Fotoklub

Artikelkommentarer: 135

Tak for det uddybende svar.
Jeg laver ikke selv street-photography, men kan bedre nu forestille mig, hvordan man faktisk kan indramme hurtigere og mere præcist ved at have kameraet tæt på sine øjne og tæt ved hovedet. Det er jo noget med menneskelig fysik, det kan jeg godt se...;o)

Anyway, jeg er meget interesseret i den her type kameraer - Micro FourThirds uden klik-klak spejl, men stadig med (relativ) stor chip og udskiftelige objektiver. Med risiko for at få på puklen, vil jeg faktisk sige, at det er de første "fuldblods" digitale kamerarer på markedet. De har det hele - digitalt. De skyder billeder såvel som film og de er (næsten ihvertfald) fri for tidligere tiders spændetrøjer, samtidig med at de har en høj billedkvalitet.

To spørgsmål:
1. Holder det her kamera også i 40+ år, ligesom Leicaen?
2. Hvordan er det med manuel fokus? Er det til at bruge? (En god ven af mig, der er proff. fotograf, har "opgivet" AF på sit Canon og har købt matskiver til manuel fokus.)

Andreas Ellemand

15. dec 2009, 19:48:19



Personligt medlem

Artikelkommentarer: 16

Hej igen.
Peter - du skal ikke beklage, at du graver i emnet; det er jo det, der gør det så sjovt (og måske lærerigt) at skrive artikler - og få respons på den.
Det lærer vi alle af;-)
Jeg skal prøve at forklare mig. Hvis jeg står og skal fotografere et landskab eller f.eks. et interiør-billede, hvor jeg har masser af tid, kan jeg sagtens finde på at bruge LCD-skærmen bag på kameraet. Ligeledes har jeg brugt den flere gange i f.eks. S-toget, hvor jeg har "skudt fra hoften", da jeg i sådanne situationer kan kigge ned på skærmen og på denne måde lave min indramning af motivet - uden at "give mig til kende" ved at hæve kameraet op til mit øje.
Når jeg skriver, at søgeren er uundværlig for mig, er det når jeg laver decideret "street-photo", hvor jeg har indstillet kameraet på forhånd - altså evt. blændeprioriteret og sat en ISO-værdi, der giver mig en tilfredsstillende lukkertid. Det skal ofte gå hurtigt, så her kaster jeg kameraet til øjet, fastlægger mit focuspunkt og rykker evt. rammen, så jeg får den beskæring, jeg ønsker.
I sådanne situationer skal det gå meget stærkt - og her finder jeg, at søgeren er meget hurtigere at bruge i stedet for at fumle med kameraet foran i strakt arm.
Ellers har du meget ret - det er dejligt at se sit motiv på en stor skærm med en høj opløsning - man kan virkelig se, hvad det kommer med på billedet.

Søren - dit råd til Carlo er ikke helt dumt. Det er endnu ikke testet, så jeg skal ikke udtale mig om den nye Leica. Det er imidlertid et dyrt kamera (anslået pris i DK omkring kr. 12.000,-) og så er der ikke mulighed for udskiftelige objektiver, ligesom vi endnu ikke ved, om der kommer en søger - og hvis der gør, bliver det nok ikke en elektronisk søger, som der ikke er brug for på en model med fast brændvidde, men måske "bare" en gennemsigts-søger til brug for indramning. Med en sådan kan man ikke med sikkerhed fastlægge focus-punktet.
Det er ikke sikkert, at jeg får ret i mine antagelser, men det skal jeg nok tage på mine skuldre, hvis det kommer dertil;-))

Jeg nyder diskussionen omkring dette emne, så kom bare med flere input;-)

Med venlig hilsen
Andreas.

Søren Thomassen

15. dec 2009, 12:56:16



Personligt medlem

Artikelkommentarer: 88

Til Carlo siger jeg bare: Leica X1!

Søren Thomassen

15. dec 2009, 12:54:26



Personligt medlem

Artikelkommentarer: 88

Jeg har det generelt lidt svært med live-view. Digitalt bruger jeg en D200 som jo ikke har denne funktion, og en G10 som har den. Men her er den indbtýggede sæger så ringe, at jeg bliver nødt til at bruge Live-view-delen. Jeg kan godt se, at den er god i visse situationer - G10'eren har en meget klar og tydelig skærm, men jeg synes simpelthen at midaldrende mænd med briller med senilslibning ser konplet tåbelige ud når man står der og ser ned ad næseryggen for at få billedet ind i læsesfeltet.

Jeg har prøvet Andreas' nye kamera og her er den elektroniske søger aldeles glimrende.

Men ellers bruger jeg mest Leica M6 og de har da vist aldrig hør om "lebende gucken" eller hvad det hedder på tysk.

Også kender jeg godt din situation med skat- og rammesøgere. Det har jeg på min hasselblad - og det virker faktisk ganske godt.

Peter Wolff - Webmaster

15. dec 2009, 11:53:16



Næstved Fotoklub

Artikelkommentarer: 135

Jeg beklager at grave i emnet om søgeren, men jeg har altid søgt folks forklaring på brugen af søgeren, og her har jeg måske muligheden for at komme et svar nærmere..;o)

Igennem tiderne har der jo været flere forskellige måder at bruge et kamera på - altså at søge en indramning så at sige. Rammesøger, skaktsøger, målsøger, brilliantsøger, prismesøger etc.

At skulle kigge igennem et lille hul for at indramme sit billede, har aldrig rigtigt fænget mig. Jeg er simpelthen dårlig til det. Mine billedudsnit bliver lidt mærkelige, men det har jo været en nødvendighed med målsøgeren og med pentaprismet. Pentaprismet tilbyder jo et retvendt billede på en matskive, men prisen er jo (som jeg ser det), at man er tvunget til at "kigge igennem et lille hul", så at sige.

På disse nye kameraer med LiveView kan man (endelig!) få et retvendt billede, hvor man klart og tydeligt ser sit billedudsnit, næsten som man ville betragte en normal forstørrelse og så undrer det bare mig, at man laver en "fake" søger, så folk stadig kan knipe det ene øje sammen og kigge gennem et lille hul...?

Har jeg fuldstændig misforstået eller overset den lille søgers muligheder?

Andreas Ellemand

15. dec 2009, 10:37:13



Personligt medlem

Artikelkommentarer: 16

Hej Søren, Carlo og Peter (igen).
Tak for jeres interesse og kommentarer.
Søren - med titlen "back to basic" hentyder jeg ikke til kameraet som sådan, det er jo 100 gange mere avanceret end i "de gode gamle dage". Det er selve processen - det enkle rent optagelsesmæssigt og efterbehandlingen, der får mig på disse tanker. Jeg er ved godt, at du er klar over, hvad jeg mener, men dette skrives af hensyn til andre læsere;-))
- og kom bare med en artikel om dine antikviteter, det kunne være sjov læsning;-))
Carlo - det glæder mig, at jeg har tvunget dig til at få gang i de små grå;-))
Jeg har også brugt Hexar - og du har helt ret; det er lidt samme fornemmelse.
Selvfølgelig er kameraet ikke perfekt, men det er der vel ingen, der er?
Peter - jeg ved ikke, om jeg har udtrykt mig klart nok. Den elektroniske søger virker i princippet som en "Live View"-skærm - den er bare mindre og sidder ovenpå kameraet. Den har ikke så stor opløsning som LCD-skærmen bag på kameraet, hvilket er grunden til at jeg ikke umiddelbart sammenligner den med f.eks. en Leica-søger.
Jeg bruger ikke skærmen, men udelukkende søgeren, så jeg savner den ikke - ville dog gerne have haft lidt højere opløsning.
I praksis virker det tilfredsstillende - og jeg kunne ikke tænke mig at bruge kameraet uden søger.

Med venlig hilsen
Andreas.

Forrige  (viser kommentar 1-10 af 15)   Næste

 

 

 

Artikel | Tilføj kommentar

Du skal være logget ind for at kunne skrive en kommentar

 

Udstyr & TeknikRSS feed

17. jun 2010

Polaroid is back

The Impossible Project

The Impossible Project

25. mar 2010

Søren Thomassen har testet 2'eren også.

Olympus Pen E-P2

Olympus Pen E-P2

4. feb 2010

Søren Thomassen tester Olympus PEN

Olympus PEN vs. Leica M6

Olympus PEN vs. Leica M6

29. dec 2009

Exposure to the right (ETTR)

Zonesystemet i den digitale tidsalder


16. dec 2009

Rundt om farvestyring

Farvestyring - Billeder til nettet

Farvestyring - Billeder til nettet

13. dec 2009

Med Andreas Ellemand og Panasonic GF1 på gaden

Back to basic...

Back to basic...

4. dec 2009

Hvordan kan man udvide dybdeskarpheden?

Digital Scheimpflug


21. okt 2009

Rundt om farvestyring

Farvestyring - Visualisering af farveprofiler


19. aug 2009

Rundt om farvestyring

Farvestyring - Soft proofing


17. aug 2009

Rundt om farvestyring

Farvestyring - Print i Photoshop


15. aug 2009

Rundt om farvestyring

Farvestyring - Opsætning i Photoshop


14. aug 2009

Hvordan jeg reddede mine 20+ år gamle billeder

Ny teknologi kommer til undsætning


19. dec 2008

Zoom linser er populære, men prøv en fast brændvidde i ny og næ også.

Drop kit-linsen!


7. dec 2008

Har du fået styr på sort/hvid print?

Sort/hvid print


8. nov 2008

Ole Condrup gennemgår kalibrering og profilering af skærmen

Pantone Huey Pro Kalibrator


8. nov 2008

Rundt om farvestyring

Farvestyring - Det basale


1. nov 2008

Photoshop teknik

The making of Dark ages VIII


31. okt 2008

Ole Condrup leder os gennem junglen

Købsguide: Nikon Digital Spejlrefleks


26. okt 2008

Canon G10 versus Hasselblad H2 + Phase One P45+

Nej, det er ikke en joke


20. okt 2008

Foredrag om farvestyring

Farvestyring - hvorfor og hvordan?


4. jul 2008

Hvornår har du sidst taget backup af dine billeder...?

Rigtige mænd tager ikke back up - de græder


3. jun 2008

Eksempel på hvad "Screen" anvendes til.

Ingen ild uden røg


29. apr 2008

Valentin Tutorial 1

Mere dynamik i dine sort/hvid billeder


25. apr 2008

Få lidt mere baggrundsviden om Exif-informationen i de digitale billed-filer.

Hvad er Exif?


29. mar 2008

Hvad mister du ved at skyde JPG istedet for RAW?

JPG eller RAW?


25. mar 2008

Jørgen Bresson fortæller om Picasa2

Picasa2


Flere artikler

 

SDF


© Selskabet for Dansk Fotografi | Webdesign & programmering: © Peter Wolff Grafik & Foto